ارزیابی خسارت وسایل نقلبه سبک (سواری)

ساعت ٢٤ در بيمه چيست ؟
ساعت ٢۴ در بیمه چیست ؟
مهر ۵, ۱۳۹۹
مبانی حقوقی بیمه های اشخاص
مبانی حقوقی بیمه های اشخاص
مهر ۵, ۱۳۹۹

ارزیابی خسارت وسایل نقلبه سبک (سواری)

ارزیابی خسارت وسایل نقلبه سبک (سواری)

ارزیابی خسارت وسایل نقلبه سبک (سواری)

کلاس بندی خودروها

تقسیم بندی خودروهای سواری  براساس فرم ظاهری

سدان: سدان یا سالون به خودروهای سواری معمولی میگوینـد کـه دارای ۴ صـندلی و صـندوق عقب مجزا هستند. بیشتر خودروهای شخصی تولیدی در دنیا از اینگونه اند و در اصطلاح به انهـا صـندوق دار مـیگویند .

هاچ بک: به خودروهایی می گویند که صندوق عقب آنها حذف شده و شیشه عقـب تقریبـاً حالتی عمودی پیدا کرده است. در اینگونه خودروها معمولاً با بازکردن در قسمت بار، به داخل خودرو دسترسـی وجود دارد ، مانند پراید هاچ بک.

لیفت بک: این فرم خودرو حالتی بین سدان و هاچ بک است ، یعنی صـندوق از نظـر ظـاهری مجزا است ولی نحوه بازشدن در صندوق شبیه هاچ بک بوده و شیشه عقـب بـا در صـندوق پیوسـته اسـت ، ماننـد سواری سیتروئن زانتیا .

فست بک: به حالتی از سدان می گویند که خط سقف به صندوق عقب وانت های خـودرو خـتم می شود ، مانند مرسدس بنز CLS .

خودرو شاسی بلند: این خودروها معمولاً ( ۴WD )  دارای دو دیفرانسیل در جلو و عقب جهت کارکرد همزمان چهار چرخ هستند و فاصله محور آنها تا سطح زمین بیشتر از خودروهای عادی است و برای کارکرد شهری و بیابانی مناسبند. مانند:نیسان پـاترول.

۶MPV یا ون: به خودروهایی گفته می شود کـه بـا هـدف حـداکثر فضای داخلی برای حمل مسافر طراحی شده اند. این خودروها معمولاً ۳ ردیف صندلی دارند. نوع شخصی ایـن خودروها اکثرا دماغه دار و نوع تجاری آنها بدون دماغه است،مانند خودروی کیا کارنیوال .

وانت: به خودروهایی گفته می شود که فضای بار سـرباز و جـدا از کـابین دارنـد و معمـولاً نـوع شخصی آن ۲ کابین است .

رودستر: به گونه ای از خودروها گفته می شـود کـه عمومـاً دو در هـستند و قابلیـت حمـل دو سرنشین را دارند. این خودروها عموماً سقف باز یا دارای سقف جمع شونده هستند. به عنوان نمونه مرسـدس بنـزکلاس SLK و آئودی  TTدراین کلاس جای می گیرند .

اسپورت: خودروهای اسپورت در معنای خاص به خودروهایی گفتـه مـی شـود کـه دارای شـتاب و قدرت مانور بالا ، قابلیت ترمز منحصر بفرد و فرمان خوش دست می باشند و می توانند بـه فـرم دو در و کوپـه باشـد. ایـن خودروها اکثراً تند و تیز و به نسبت وزن، موتور قدرتمندی دارند.

ارزیابی خسارت وسایل نقلبه سبک (سواری)

سیستم انتقال قدرت (گیربکس)

در زیربصورت کلی به چند نوع از سیستم های انتقال قدرت اشاره شده است.

گیربکس های دستی (Manual Transmission) : ساده ترین نوع گیربکس که بر اساس نسبت بین چرخ دنده هـا کـار می کند . در این نوع گیربکس ها تعویض نسبت دنده توسط شخص راننده انجام می شود .

مزایا: هزینه ساخت نسبتاً ارزان ، وزن سبک تر نسبت به دیگر انواع ، بـازدهی بـالا حـدود ۹۷ در صـد و در نتیجـه مـصرفسوخت کم .

معایب : عدم راحتی در استفاده به خصوص در تردد شهری (به دلیل نیاز به تعویض دستی دنده و گرفتن کلاچ).

گیربکس های اتوماتیک (Automatic Transmission) : اساس کار این نوع گیربکس ها هم ارتباط بـین چـرخ دنـده ها است ، اما از جهت ساختار کاملاً متفاوت با گیربکس های دستی هستند. در این نوع گیربکس ها تعویض نسبت به دنده هـا با کمک یک مدار هیدرولیکی یا الکترونیکی و به صورت کاملاً اتوماتیک انجام می شود . این گیـربکس هـا نـسبت بـه نـوع دستی ، ساختمان بسیار پیچیده تری دارند. امروزه سیستم های جدیدی برای راحتی کارکرد بـا گیـربکس اتوماتیـک رویخودروها نصب می شوند .

مزایا : استفاده آسان و ارگونومیک به دلیل عدم وجود کلاچ .

معایب : وزن سنگین ، هزینه ساخت زیاد ، بازدهی کمتر نسبت به گیربکس های دستی و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر .

تعداد و آرایش سیلندرها(Cylinder): هر موتور بسته به حجم و ساختارش از تعدادی سیلندر تشکیل شده اسـت. مخلـوط هوا و بنزین داخل سیلندرها آمده و با فرآیند احتراق انرژی تولید می کند. معمولاً آرایش قرارگیری سـیلندرها کنـار هـم برحسب فضا ی داخل موتور تعیین می شود.

سوپاپ ها: سوپاپ ها درهر سیلندر وظیفه کنترل ورود و خروج مخلـوط هـوا و بنـزین را دارنـد. موتورهـای معمولی به ازای هر سیلندر ۲ سوپاپ دارند که یکی برای کنترل گازهای ورودی و دیگری برای گازهای خروجـی اسـت.

نسل پیشرفته تر موتورها به ازای هر سیلندر ۳ یا ۴ سوپاپ دارند که این تکنولوژی باعث افزایش بازدهی ، تـوان و عملکـردموتور شده است. امروزه به مدد رشد علم الکترونیک ، سیستم های پیشرفته متعددی برای کنترل سوپاپ ها وجود دارد کهباعث بازدهی بیشتر موتورها شده است .

حجم موتور: به فضایی که پیستون در هر سیلندر بالا و پـایین مـی رود ، حجـم هـر سـیلندر و بـه مجموع حجم همه سیلندرها حجم موتور می گویند . هر چه حجم یک موتور بیشتر باشد،در هر بار می تواند مخلوط بیشتری از هوا و بنزین را در خود جای دهد و انرژی بیشتری تولید می کند .

قدرت: قدرت یا توان هر موتور به حداکثر انرژی قابل تولید درزمان مشخص گفته مـی شـود. تـوان موتـورخودروی شما، نمادی از توانایی موتور آن برای تولید انرژی است . البته توان تولید شده در هر دور موتور متفاوت است .  واحد قدرت (توان) در جدول اسب بخار(HP) است که هر اسب بخار حدود ۳۶/۱ کیلووات (KW) است .

گشتاور(Torque): قابلیت تولید گشتاور نیز یکی از ویژگی های مهم موتور خودرو است ، زیرا گشتاور تولیـدی درموتـور،توسط سیستم انتقال قدرت به چرخ های خودرو انتقال می یابد و به نیروی پیش راننده تبدیل می شـود. بنـابراین گـشتاورنمادی از نیروی پیش برنده خودرو است.

ارزیابی خسارت وسایل نقلبه سبک (سواری)

ابعاد و وزن

  • فاصله دو  محور(جلو و عقب) و فاصله بین دو چرخ(جلو) : دو ویژگی اصلی اندازه یک خودرو هـستند. تغییـر دراین دو اندازه ، مستلزم طراحی دوباره بدنه خودرو است. فاصله بین دو چرخ جلو تقریباً فضایی است که سرنشینان جلو در آن می نشینند . فاصله دو محور هم نمادی از جاداری طولی یک خودرو است.
  • وزن خالص: وزن خالص عبارتست از کل وزن یک خودرو شـامل تجهیـزات اسـتاندارد، مواد مصرفی مورد نیاز، مخزن سوخت پر و فاقد سرنشین .
  • حجم مخزن سوخت: حجم مخزن سوخت به حداکثرظرفیت باک خودرو بر حسب لیتر می گویند. در ب رخی خودروها علاوه بر مخزن اصلی ، یک مخزن ذخیره هم وجود دارد کـه در خانـه های جدول حجم مخزن ذخیره با علامت + آورده شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *