بطور کلی کارشناس خسارت از هر نوع که باشد همیشه بایستی سه اصل عمده زیر را مد نظر داشته باشد .
کارشناسی که سه اصل بالا را در نظر داشته باشد براي موفقیت در کار حرفه اي خود نیاز به مهارتهاي مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :
روابط عمومی
کارشناسی خسارت فنی و پیچیده و کارشناس خسارت بایستی نسبت به پوشش هاي مختلف بیمه اي و شرایط عمومی و خصوصی انواع بیمه نامه ها در مورد وقوع خسارت اطلاع کامل داشته باشد . کارشناس خسارت از دیدگاه بیمه گر مفسر بیمه نامه و از دیدگاه بیمه گذار قائم مقام صنعت بیمه است و از این رو در این حرفه نقش روابط عمومی از اهمیت بسیار زیادي برخوردار است چرا که اعتبار یک شرکت بیمه به بیمه نامه هاي صادره و تعهدات پذیرفته شده نبوده بلکه این اعتبار عمدتا بستگی به عملکردي دارد که کارشناس خسارت پس از وقوع خسارت انجام می دهد .
فرآیند انتقال اطلاعات از جانب کارشناس بایستی بر اساس دیدگاههاي زیر صورت پذیرد :
مسئولیت کارشناس خسارت آن است که با استفاده از مهارتهاي اثر بخش مباحثه اي خود با بیمه گذار به وي بفهماند که :
بنابر این می توان ادعا کرد که اطمینان و اعتمادي که عموم مردم نسبت به سیستم بیمه خواهند داشت به میزان بسیار زیادي بستگی به عملکرد کارشناس خسارت دارد .
داﻧﺶ ﻓﻨﯽ
ﺑﯿﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ و ﻗﺮار دادﻫﺎي ﺑﯿﻤﻪ و ﺣﻮادث اﯾﺠﺎد ﺷﺪه و ﺧﺴﺎرت اﻋﻼم ﺷﺪه و ادﻋﺎي ﺧﺴﺎرت در ﺑﺴﯿﺎري ﻣﻮاﻗﻊ ﻣﻤﮑﻦ اﺳـﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﯿﭽﯿﺪه و ﻓﻨﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﯾﮏ ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﺧﺴﺎرت ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺑﺘﻮاﻧﺪ اﯾﻦ ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ ﻫﺎ را درك ﻧﻤﺎﯾﺪ . داﻧﺶ ﻓﻨﯽ ﻣﻮرد ﻟﺰوم دﯾﮕﺮ ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻻزم و ﮐﺎﻓﯽ از اﻧﻮاع وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﻣﻮﺗﻮري و وﯾﮋﮔﯿ ﻬﺎي آﻧﺎن اﺳـﺖ. آﺷـﻨﺎﯾﯽ ﺑـﻪ ﻧـﻮع وﺳﯿﻠﻪ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻗﻄﻌﺎت و ﻟﻮازم ﻣﻨﺼﻮﺑﻪ اﻋﻢ از ﻓﺎﺑﺮﯾﮏ و ﻏﯿﺮ ﻓﺎﺑﺮﯾﮏ، آﮔﺎﻫﯽ از ارزش روز ﻗﻄﻌـﺎت و ﻟـﻮازم ، اﻃـﻼع از ﻣﯿﺰان اﺟﺮت ها در ﻣﻮارد ﻣﺨﺘﻠﻒ و ….
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﺧﺴﺎرت ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ از ﻧﻈﺮات و ﭘﯿـﺸﻨﻬﺎدات ﻓـﺮد ﺧﺒـﺮه اي ﮐـﻪ ﺑـﻪ ﻣـﺪت ﻃﻮﻻﻧﯽ در ﯾﮏ ﺣﺮﻓﻪ ﺧﺎص داﻧﺶ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﺴﺐ ﮐﺮده ﻧﯿﺰ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾﺪ .
ﻣﻬﺎرت های ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﺧﺴﺎرت ﺑﺎﯾﺪ ﻓﺮدي ﺣﻘﯿﻘﺖ ﯾﺎب ﺑﺎﺷﺪ و ﺻﺮﻓﻪ ﻧﻈﺮ از اﻇﻬﺎرات ﺑﯿﻤﻪ ﮔﺬار ، ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﺑﯿﻤﻪ ، ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷـﺮﮐﺖ و ﯾـﺎ ﻫﻤﺴﺎﯾﮕﺎن ﺑﯿﻤﻪ ﮔﺬار ، در ﻣﻮرد ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺧﺴﺎرت ﻣﺴﺘﻘﻼ ﺑﯿﺎﻧﺪﯾﺸﺪ. ﮐﺎرﺷـﻨﺎس ﺑﺎﯾـﺪ در ﮐـﺎر ﺑـﺮآورد ﺧـﺴﺎرت ﻧﻘـﺶ ﯾـﮏ ﻓﺮوﺷﻨﺪه را اﯾﻔﺎ ﮐﻨﺪ و درﺳﺘﯽ و اﻧﺼﺎف را ﺑﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﮔﺬار ﻋﺮﺿﻪ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﮐﺎرداﻧﯽ و ﺗﺪﺑﯿﺮ و دﻗﺖ ﻧﻈﺮ ﮐﻪ ﺑﺮاي ﻧﮕﺮش ﻣﺜﺒﺖ ﺑـﻪ ﮐﺎر رﺳﯿﺪﮔﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﺧﺴﺎرت ﻻزم اﺳﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺷﮑﯿﺒﺎﯾﯽ و اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﯾﺮي ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﺗﻮام ﮔﺮدد . از دﯾﮕﺮ ﻣﻬﺎرت های ﻣﻮرد ﻟﺰوم ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﺧﺴﺎرت ﻣﻬﺎرت ﻣﺬاﮐﺮه ﮐﻨﻨﺪﮔﯽ اﺳـﺖ. در ﮐـﺎر ﺑـﺮآورد و ﺗﻌﯿـﯿﻦ ﺧـﺴﺎرت ﻧﻬﺎﯾﺘـﺎ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺗﻮاﻓﻖ ﺑﺴﯿﺎر ﺿﺮوري و ﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ .
اﻟﺒﺘﻪ ﻣﺬاﮐﺮه زﻣﺎﻧﯽ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ آﻣﯿﺰ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﮔﺬار واﻗﻌﺎ اﺣﺴﺎس ﮐﻨﺪ و ﺑﭙﺬﯾﺮد ﮐﻪ در ﻃﻮل رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﭘﺮوﻧﺪه ﺑﺎ او ﺑﻪ ﻃﺮز ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ و ﻣﻨﺎﺳﺐ رﻓﺘﺎر ﺷﺪه و ﺑﯿﻤﻪ ﮔﺮ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ اﺣـﺴﻦ ﺑـﻪ ﺗﻌﻬـﺪات ﺧﻮد ﻋﻤﻞ ﮐﺮده اﺳﺖ . ﻣﺘﻦ ﮔﺰارش ﺧﺴﺎرت ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ اﻧﺸﺎﺋﯽ روان و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻠﻤﺎت و ﻋﺒﺎرت ﺳﺎده و ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮔﺮدﯾﺪه و ﻣﻮارد زﯾـﺮ در آن ﺑﻪ دﻗﺖ ذﮐﺮ ﺷﻮد :
رواﺑﻂ اﻧﺴﺎﻧﯽ
ﺣﺪاﻗﻞ ﻫﻨﺮ ﯾﮏ ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﺧﺴﺎرت ، ﺧﻮد آﮔﺎﻫﯽ و درك ﻋﻤﯿﻖ از ﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎي ﺧﻮد در ﺑﺮاﺑﺮ اﻧﺘﻘﺎدات دﯾﮕﺮان اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺧﻮد آﮔﺎﻫﯽ وي را ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺑﺮوز ﻋﮑﺲ اﻟﻌﻤﻞ و رﻓﺘﺎر ﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﻣﯽ ﺳـﺎزد ﺗـﺎ آن اﻧﺘﻘـﺎدات را ﺑـﻪ ﭘﯿـﺸﻨﻬﺎداﺗﯽ ﺳـﺎزﻧﺪه ﺗﺒـﺪﯾﻞ ﮔﺮداﻧﺪ.
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﺧﺴﺎرت ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ وابستگی ها و ﺗﻌﻬﺪات ﻧﺎﺷﯽ از اﺻﻮل ﺑﯿﻤﻪ اي ﺣﺮﻓﻪ ﺧﻮد را ﮐﺎﻣﻼ درك ﻧﻤـﻮده و آﻧﻬـﺎ را اﻧﺠﺎم دﻫﺪ. اﯾﻦ ﺗﻌﻬﺪات ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﮕﺮش دﻟﺴﻮزاﻧﻪ و ﻫﻤﺪردي ﺑﺎ ﺑﯿﻤﻪ ﮔﺬاران، و ﻣﯿﺰان ﺗﻤﺎﯾﻞ و ﻣﺴﺎﻋﺪت ﺑﺎ ﺑﯿﻤﻪ ﮔـﺬاران و ﺿﺮورت ﻧﮕﺮش ﻓﻮرﯾﺖ در ﺧﺴﺎرﺗﻬﺎ و ﻟﺰوم ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ و ﺗﺴﺮﯾﻊ در رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ را آﺷﮑﺎر ﻣﯽ ﺳﺎزد .
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارزﯾﺎب ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪاﻧﺪ ﮐﻪ ﻋﻤﺪه ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ وي ﺑﺮآورد و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺧﺴﺎرت ﺑﮕﻮﻧﻪ اي ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و رﺿـﺎﯾﺖ ﺑﺨـﺶ ﺑـﻮده ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﻫﻢ ﻣﺼﺎﻟﺢ و ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺑﯿﻤﻪ ﮔﺮ و ﻫﻢ ﻣﻨﺎﻓﻊ و رﺿﺎﯾﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﮔﺬار را ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻧﻤﺎﯾﺪ .ﺑﻨﺎﺑﺮ اﯾﻦ در ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ داﻧﺶ ﻫﺎ و ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎي ﺗﺸﮑﯿﻞ دﻫﻨﺪه وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ﯾﮏ ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﺧﺴﺎرت ﺣﺮﻓﻪ اي و ﻣﻮﻓﻖ ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮاي ﻋﺎﻣﻞ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑـﻪ رواﺑـﻂ اﻧﺴﺎﻧﯽ و درك ﮔﺮﻓﺘﺎرﯾﻬﺎي ﻣﺮدم اﻣﺘﯿﺎز ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻﯾﯽ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪ.